În lista noastră de sfaturi practice pentru cei care folosesc pentru prima dată o mașină electrică, am făcut o compilație de lucruri de care trebuie să țineți cont atunci când folosiți o mașină electrică, cum ar fi diferitele tipuri de încărcare care există sau întreținerea vehiculului, printre altele. Acum vom detalia câțiva termeni, concepte și considerații de care trebuie să țineți cont și care pot fi noi sau puțin cunoscute pentru cei care nu sunt familiarizați cu mașina electrică și terminologia acesteia.
Și este că trebuie să ținem cont de un lucru: până nu demult, cei care îndrăzneau să cumpere o mașină electrică erau, în general, mari cunoscători ai acestei tehnologii. Dar popularitatea tot mai mare a acestui tip de vehicul înseamnă că printre potențialii săi clienți se numără și un număr tot mai mare de utilizatori debutanți.
Pe lângă preț, autonomia este poate cea mai mare problemă atunci când se evaluează o mașină electrică. Autonomia este direct legată de capacitatea bateriei, deși intră în joc și alți factori, cum ar fi eficiența de propulsie, aerodinamica vehiculului, stilul de condus, temperatura ambientală etc. Trebuie ținut cont de faptul că autonomia este mai mică iarna, deși, dacă mașina în cauză este echipată cu o pompă de căldură, diferența va fi mai mică.
Adesea, autonomia este gândită ca și cum am face călătorii lungi în fiecare zi. Și cu toții avem un vecin sau un membru al familiei care face 300 de kilometri pe zi, dar adevărul este că marea majoritate a oamenilor nu fac mai mult de 50 de kilometri pe zi. Calcularea numărului de kilometri pe care îi parcurgeți zilnic și a frecvenței cu care călătoriți este importantă pentru a alege o mașină electrică cu autonomie suficientă și a nu avea anxietate de autonomie, dar și pentru a nu plăti inutil pentru una cu autonomie mai mare și mai scumpă.
Cele de mai sus ne duc direct la a vorbi despre capacitatea bateriei. Din punct de vedere tehnic, lucrul corect atunci când ne referim la capacitățile bateriei este să vorbim despre amperi oră (Ah) și tensiune (V). Cu toate acestea, cel mai frecvent și ceea ce folosim cu toții, în general, este kilowatt-oră, prescurtat kWh. Cu cât mai mulți kWh, cu atât mai mare este bateria.
Mașinile electrice mici, precum Dacia Spring sau FIAT 500 e, au baterii cu o capacitate cuprinsă între 20 și 30 kWh. Cele de dimensiuni medii, precum Tesla Model 3, au baterii cu o capacitate cuprinsă între 60 și 75 kWh. Iar cele electrice cu cele mai mari baterii au o capacitate de 90 kWh sau mai mult. Ca o curiozitate, Mercedes EQS este în prezent mașina electrică cu cea mai mare baterie pusă în vânzare în țara noastră: 107,8 kWh.
Dacă în mod tradițional am vorbit despre cai putere și litri la 100 km, acum trebuie să începem să vorbim despre kilowați și kilowați oră. Ambii termeni pot fi confuzi la început, dar diferențierea lor este clară. Kilowattul (kW) este o unitate de putere și este folosit pentru a vorbi despre puterea mașinii (și de reîncărcare, după cum vom vedea mai târziu). 1 kW este echivalent cu 1,36 CP, astfel că o mașină electrică de 100 kW va avea 136 de cai putere.
Kilowattul oră (kWh) este o unitate de energie și este folosit pentru a vorbi despre capacitatea bateriei și despre consumul mașinii. Făcând o analogie, kWh în cazul electricității reprezintă litrii de combustibil într-o mașină cu motor termic.
Consumul unei mașini electrice se măsoară în kWh la 100 de kilometri (deși unele mașini îl indică în Wh pe kilometru). Există mașini cu autonomie bună pentru că au baterii uriașe. Altele fac un management foarte bun al energiei, sunt foarte eficiente, cum ar fi Hyundai Kona Electric sau Tesla Model 3. Ce se consideră un consum bun?
Un consum real egal sau mai mic de 17-18 kWh/100 km pe autostradă (la 120 km/h) este considerat foarte bun. În oraș, influențează mult mai mulți factori, cum ar fi stilul de condus al fiecăruia și greutatea vehiculului, dar un consum mediu de aproximativ 15-16 kWh/100 km pentru un vehicul electric mediu poate fi considerat scăzut/foarte bun. Cele mai eficiente modele sunt capabile să reducă această cifră.
La polul opus, un consum de 24-25 kWh/100 km și peste poate fi considerat excesiv de ridicat. De asemenea, trebuie luat în considerare faptul că mașinile complet electrice consumă mai mult iarna, deoarece frigul afectează buna funcționare a bateriilor.
Răspunsul rapid este da. Există încărcătoare pentru mașinile electrice cu fișa convențională a oricărui aparat electric (fișă de tip Schuko), dar încărcarea este mult mai lentă. Încet. Presupunând că bateria mașinii are o capacitate de 60 kWh, încărcarea completă a acesteia de la o priză “normală” de acasă poate dura mai mult de 20 de ore. Pe lângă faptul că este nepractic, încărcarea timp de atâtea ore la rând poate provoca supraîncălzirea fișei. Mai are și un alt dezavantaj: cu un Schuko nu există timp pentru a încărca bateria în cele mai ieftine intervale orare, prin urmare, încărcarea va fi mai scumpă.
Așadar, cel mai corect răspuns este: da, poate fi încărcat într-o priză normală, dar nu este recomandat. Cel mai logic și rezonabil este să folosiți un încărcător de perete ( wall box ) pentru a încărca mașina acasă în siguranță și într-un timp mai scurt. În plus, cele mai avansate încărcătoare de perete au conectivitate completă cu telefonul mobil și cu rețeaua WiFi de acasă pentru a cunoaște în orice moment starea de încărcare.
O mașină electrică poate fi încărcată cu curent alternativ sau cu curent continuu. Într-un mod foarte simplificat, în curent alternativ (cum ar fi cel casnic) va fi o încărcare lentă, în timp ce încărcările rapide se fac în curent continuu. Puterea de încărcare se măsoară în kilowați (kW) și este utilizată pentru a cuantifica dintr-o privire cât de repede se poate încărca o mașină electrică. Cu cât cifra puterii de încărcare (kW) este mai mare, cu atât mai repede se încarcă bateria.
Puterea maximă de încărcare este utilizată pentru a avea o idee despre potențialul maxim al autovehiculului, dar această putere nu este menținută pe toată durata reîncărcării. Să ne imaginăm un automobil electric care are o încărcare rapidă la 150 kW; atunci când condițiile permit, acesta va atinge o putere maximă de 150 kW, dar numai pentru câteva minute. Este ceea ce se numește curba de sarcină: atunci când conectăm mașina, puterea începe să crească până când atinge vârful; câteva minute mai târziu, pe măsură ce continuă să încarce bateria, puterea scade treptat pentru a păstra sănătatea bateriei.
Dacă este reîncărcată la domiciliu (curent alternativ monofazat), puterea maximă de încărcare este în mod normal de 7,4 kW, deși poate varia în funcție de puterea contractată sau dacă am stabilit o limită de amperaj în mașină sau în încărcător, de exemplu… . O încărcare completă la domiciliu necesită câteva ore, în timp ce într-un încărcător rapid public putem încărca de la 10% la 80% în câteva minute (în ambele cazuri va depinde de mașină și de puterea încărcătorului).
Folosirea unei mașini electrice poate însemna economii foarte importante în comparație cu o mașină similară pe motorină sau benzină. Dar pentru a profita la maximum de acest avantaj de economisire, trebuie să o încărcați acasă. Reîncărcările publice, cu unele excepții, sunt costisitoare și este indicat să le folosiți doar la anumite ore.
În prezent, multe companii energetice oferă tarife specifice pentru utilizatorii de mașini electrice, cu discriminare orară și prețuri mai mici în anumite intervale orare (de obicei în zori).
Am văzut deja că, pentru a profita la maximum de economiile realizate prin utilizarea unei mașini electrice, ideal este să o încărcați acasă. Și am menționat, de asemenea, că cel mai convenabil și mai sigur este să instalați un punct de încărcare casnic sau o cutie de perete. Dar aici nu putem vorbi de prețuri concrete, ci de valori orientative.
Prețul instalării unui punct de încărcare la domiciliu variază foarte mult în funcție de factori precum încărcătorul ales și puterea acestuia, numărul de metri de cablu necesar și manopera necesară. Pornind de la toate acestea, costul total (încărcător plus instalare) poate varia între 1.000 și 2.000 de euro în medie și poate depăși 2.000 de euro în cazul celor mai complexe instalații. În orice caz, este recomandabil să solicitați mai multe estimări.
Da. Deși unii producători au realizat experimental prototipuri cu o cutie de viteze manuală, toate mașinile electrice vândute pe piață au o cutie de viteze automată. Acestea nu au o transmisie automată convențională, dar funcționarea lor pentru șofer este aceeași: trebuie doar să alegeți între marșarierul înainte (D), punctul mort (N), marșarierul înapoi (R) sau parcarea (P).
Puteți conduce în cea mai mare parte a timpului folosind doar o singură pedală
Știi deja că mașinile complet electrice au doar două pedale. Dar ele au o particularitate care poate fi puțin ciudată la început, chiar dacă mașina ta anterioară era automată. Și anume că, practic, toate mașinile electrice au o funcție de recuperare a energiei care frânează sau reține mașina atunci când ridici piciorul de pe accelerație, fără a călca pedala de frână. Odată ce te obișnuiești cu ea, poți conduce folosind doar pedala de accelerație în multe circumstanțe și poți folosi pedala de frână doar atunci când trebuie să oprești rapid mașina.
Nivelul de reținere depinde de fiecare mașină în parte. În mod normal, puteți alege între mai multe niveluri, mai intense sau mai blânde. De fiecare dată când mașina frânează în acest mod, bateria este reîncărcată.
Aceasta este una dintre cele mai puțin frumoase părți ale unei mașini electrice. Bateriile se degradează în timp și kilometri, deși există o veste bună: există modalități de a o limita. Cel mai bun mod de a păstra sănătatea bună a bateriei pe termen lung este să încărcați mașina electrică acasă la putere mică și, ori de câte ori este posibil, să mențineți bateria între 20% și 80%. Nu o grăbiți prea mult și nici nu o încărcați la maximum.
Producătorii oferă, de obicei, o anumită garanție pentru degradarea bateriei. Cei mai mulți dintre ei garantează că, în 7-8 ani sau 160.000 km, bateria va păstra cel puțin 70% din capacitatea sa inițială. Cu toate acestea, folosind bine reîncărcările, degradarea poate fi foarte mică.
articol din latestcarnews.net
Abonează-te la newsletter-ul nostru și rămâi la curent cu cele mai recente articole scrise de echipa masinicorecte.ro.
Nu suntem cameramani profesionisti, dar am facut cel mai tare canal auto romanesc de pe youtube. Nu suntem jurnalisti auto, dar am creat cea mai mare platforma online de review-uri auto din Romania. Onestitatea fata de cei care ne privesc. Acesta este secretul. Va multumim!