Printre cele mai importante: separarea activității Renault în domeniul mașinilor electrice ca o companie listată la bursă, mutarea activităților de transmisie cu ardere internă într-o societate mixtă cu Geely din China și un rol sporit pentru Alpine, marca de mașini sport și de curse.
De Meo, fost șef al mărcii Seat a VW, a preluat frâiele la Renault în iulie 2020, chiar în momentul în care compania a înregistrat o pierdere uimitoare de 7,29 miliarde de euro în prima jumătate a anului. Dar problemele Renault datează din noiembrie 2018, odată cu arestarea președintelui Alianței Renault-Nissan, Carlos Ghosn, în Japonia. Arestarea, sub acuzația că nu a raportat compensațiile amânate, a scos la iveală falii profunde între parteneri și a dus la o rotație aproape completă a conducerii Renault, într-un moment în care alți producători auto înregistrau vânzări record în Europa.
Renault se va diviza în cinci divizii
De Meo și echipa sa au stabilizat finanțele Renault în cadrul planului său Renaulution, lansat în ianuarie 2021, și a unor măsuri anterioare de reducere a costurilor (faza “Resurecție”), și au revizuit gamele de mărci pentru a se concentra pe segmentul compact, mai profitabil, și au redus capacitatea fabricilor (faza “Renovare”).
Acum, în faza de “Revoluție”, De Meo spune că pregătește Renault pentru megatendințele auto ale viitorului: Electrificarea, vehiculul definit prin software și noile modele de mobilitate.
El a prezentat analiștilor viziunea sa pentru Renault într-un plan de 80 de pagini, marți, la Paris. Iată nouă elemente cheie:
O nouă organigramă
În 2019, Renault era o “organizație matricială complexă cu cel puțin patru dimensiuni: funcții, regiuni, mărci și Alianța”, a spus de Meo. “Responsabilitatea era împărțită și dispersată”. Pentru a raționaliza compania, De Meo a dat ingineriei sub conducerea fostului director executiv al PSA, Gilles Le Borgne, responsabilitatea pentru costurile și calendarul produselor, oferind mărcilor instrumentele necesare pentru a fi mai aproape de consumatori.
Acum, vor exista șase unități separate, axate pe “viitoarele afaceri creatoare de valoare”: Power, care produce vehicule pe bază de combustie sub mărcile Renault și Dacia, precum și camionete comerciale; Ampere, un spin-off al activității EV care ar putea fi listat la bursă începând cu a doua jumătate a anului 2023; Horse (un joint-venture 50-50 cu Geely pentru a construi sisteme de propulsie pe bază de combustie, inclusiv hibrizi); Alpine; Mobilize; și Future is Neutral, pentru activități de reciclare și “economie circulară”. Ampere va începe să raporteze profitul și pierderea pentru a doua jumătate a anului 2023, iar Alpine, Mobilize și Future is Neutral vor face același lucru în 2024.
“Organizarea conduce la crearea de valoare”, a declarat de Meo.
Renașterea va fi autofinanțată
Fluxul de numerar liber va crește de la 158 de milioane de euro în 2019 la o medie de 2 miliarde de euro pe an în 2023-25 și va crește la 3 miliarde de euro pe an în 2026-30, a spus de Meo, ceea ce înseamnă că planul va putea să se autofinanțeze. Dar Renault rămâne deschis la investiții externe și va lucra cu parteneri – inclusiv Google și Qualcomm – în cadrul noilor unități pentru a minimiza riscurile și a împărți costurile de dezvoltare.
“În mod tradițional, producătorii de echipamente originale au făcut totul singuri pe verticală”, a spus el. “Acum, trebuie să învățăm să jucăm pe orizontală”, deoarece provocări precum electrificarea traversează diferite industrii și sectoare. “Investim strict în ceea ce contează pentru a ne asigura afacerea”, a adăugat el.
Redimensionarea drepturilor
În cadrul planului Renaulution și a unei măsuri anterioare de reducere a costurilor anunțate în 2020, Renault și-a redus pragul de rentabilitate cu 40% – echivalentul a 1,2 milioane de unități mai puțin pe an.
Acest lucru este deosebit de important acum, când Europa și alte regiuni se confruntă cu posibile recesiuni, inflație și prețuri mai mari la energie, toate acestea putând afecta cererea. Dar De Meo a declarat că, chiar și în cazul unor ipoteze foarte conservatoare privind piața, în 2023 Renault va utiliza peste 100% din capacitatea sa instalată.
O soluție la problema combustiei interne
Având în vedere că UE impune vânzarea de mașini cu emisii zero abia din 2035, producătorii auto se luptă să echilibreze investițiile în piața în creștere a vehiculelor electrice cu un lanț valoric imens, dar care va deveni în curând învechit, al vehiculelor cu combustie internă. Unele companii, printre care Ford Motor, creează unități de afaceri interne separate pentru cele două tehnologii. Dar Renault a mers mai departe, anunțând un parteneriat 50-50 cu Geely in Horse, care va construi motoare și transmisii pentru alianța Renault Nissan Mitsubishi, precum și pentru propriile mărci Volvo, Geely și Proton.
“Cu Horse, dăm un viitor tehnologiei noastre de motoare cu combustie, deoarece îi dăm o scară”, a declarat de Meo.
Dovada? De Meo spune că pentru Renault va costa mai puțin să cumpere motoare de la Horse decât să le producă singur. Divizarea va reduce activele fixe cu 2,5 miliarde de euro și va economisi 2,4 miliarde de euro în cercetare și dezvoltare și cheltuieli de capital între 2023 și 2030, spune Renault. Mai mult, inginerii care trebuie să își vândă tehnologia unor companii externe sunt mai stimulați să inoveze și să găsească eficiențe, spune De Meo. Calul va avea venituri “Day 1” de 15 miliarde de euro, va produce cinci milioane de unități pe an și va vinde în 130 de țări. Aurobay, divizia de motoare cu combustie a companiei Geely, va fi integrată în noua companie.
Imitarea lui Tesla
Compania Ampere, care a fost înființată în domeniul vehiculelor electrice, este un efort de a capta o parte din magia de pe piață a actorilor din domeniul vehiculelor electrice, cum ar fi Tesla și BYD din China. De Meo spune că va beneficia de mai mult de un deceniu de experiență în domeniul EV la Renault, precum și de o rețea de uzine de asamblare din nordul Franței care, spune el, va putea construi o mașină electrică în mai puțin de 10 ore până în 2025, chiar mai puțin decât un anumit lider EV pe care nu a vrut să-l numească.
Dar o listare publică a Ampere – despre care De Meo spune că va fi un producător auto “cu drepturi depline” cu o gamă de șase modele până în 2030 – pare departe de a fi sigură, în ciuda unui obiectiv pentru a doua jumătate a anului 2023. Bilanțul este amestecat în cazul listărilor publice recente ale automobilelor, prețul acțiunilor Polestar al companiei Geely, care a fost scoasă la bursă în iunie, a scăzut săptămâna trecută la 4 dolari, de la un maxim de 13. Și, deși Qualcomm s-a angajat să preia o participație, partenerii de alianță Nissan și Mitsubishi nu au spus încă că vor investi.
Renault are deja parteneriate bine mediatizate cu Qualcomm (pentru cipuri) și Google (pentru sisteme de infotainment, printre altele), dar marți De Meo a anunțat legături mult mai cuprinzătoare. Qualcomm va prelua o participație în Ampere și va co-dezvolta o platformă de calcul pentru vehiculele electrice.
Android Automotive de la Google alimentează în prezent sistemul de infotainment de la Megane E-Tech și de la noul SUV Austral. În prezent, Google colaborează cu Renault pentru a dezvolta împreună un “sistem de operare auto” bazat pe Android Automotive, dincolo de sistemul de infotainment, în ceea ce De Meo spune că este o premieră în industrie. “Beneficiem de puterea unui start-up, Google fiind capabil să atragă cei mai buni dezvoltatori de software din lume”, a spus el.
Unul dintre obiectivele creării unui astfel de “vehicul definit prin software” este acela de a menține cumpărătorii legați de sistemul post-vânzare al Renault, pe tot parcursul ciclului de viață al mașinilor lor. “Cu cât rămân mai mult timp, cu atât mai mulți bani facem”, spune el. “Este un algoritm destul de simplu”.
Următorul Porsche?
Eforturile anterioare ale Renault de a vinde mașini premium cu marjă mare de profit au eșuat de nenumărate ori, mașini precum Renault 25 și Avantime nereușind să concureze cu BMW și Mercedes, printre altele. Dar De Meo crede că Alpine oferă un punct de acces. Chiar dacă marca este practic necunoscută în afara Europei, zeci de milioane de fani ai Formulei 1 sunt expuși la ea prin intermediul eforturilor de curse ale Renault, ceea ce ajută la creșterea gradului de conștientizare și anticipare pentru o gamă completă de noi mașini Alpine.
“Alpine se afla într-un punct mort acum doi ani”, a declarat De Meo, dar marți a dezvăluit planurile pentru două noi modele, EV-uri crossover de dimensiuni medii (în 2027) și mari (2028), care ar putea fi lansate chiar și în America de Nord și China pentru a ajuta marca să crească. Mașina de dimensiuni medii va fi construită în parteneriat cu un “jucător EV de top”, a spus el. Obiectivul pentru Alpine este de a fi “o marcă de mașini sport de înaltă clasă cu o acoperire globală”, a spus el, sugerând că o viitoare listare nu este exclusă.
“Pepita de aur”
De Meo a dezvăluit o serie de cifre inedite despre marca low-cost Dacia, care tocmai a suferit o schimbare de imagine și a lansat cel mai bine vândut crossover de dimensiuni compacte Jogger. Marja pentru Dacia este de “peste 10 la sută”, a precizat el, cu un nou obiectiv de tip premium de 15 la sută pentru 2030. Fabricile sale, din România și Maroc, funcționează la 120 la sută din capacitate, iar costurile de distribuție sunt la jumătate față de media din Europa de Vest.
Profitul Dacia va fi stimulat de vehicule mai compacte bazate pe o platformă CMF-B extinsă pentru mașini mici, similară cu Jogger, care va dubla marjele în comparație cu mașinile mici, cum ar fi Sandero. Primul este Bigster, care va fi urmat de alte două modele până în 2030. Un dezavantaj pentru Dacia este faptul că o combinație planificată cu Lada din Rusia pare acum să nu mai fie în discuție, după ce Renault și-a vândut activele din această țară în urma invaziei din Ucraina.
Furgonete de sine stătătoare
Renault a fost mult timp printre liderii de marcă în ceea ce privește furgonetele comerciale în Europa – în prezent cu o cotă de 14%, dar se confruntă cu o nouă concurență, inclusiv din partea Stellantis, care a adăugat marca Fiat la Citroen, Peugeot și Opel, și din partea startup-urilor EV. Alte vânturi din față includ reglementările privind poluarea și emisiile care vor necesita din ce în ce mai multe vânzări electrice. Dar, în același timp, piața “ultimei mile” – ideală pentru vehiculele electrice – se preconizează că va crește cu 10 procente anual, iar camionetele oferă marje solide de două cifre.
Marea noutate de marți este că Renault va lansa o nouă furgonetă complet electrică pe un șasiu modular “skateboard” pe care îl numește FlexEVan, cu un colaborator “OEM” pe care De Meo nu a vrut să-l numească, sub o nouă marcă, numită Flexis. Obiectivul este reducerea cu 30% a costurilor de exploatare. El a spus că va avea capacitatea unei furgonete medii în amprenta la sol a unui Renault Kangoo compact.
articol preluat din autonews.com
Abonează-te la newsletter-ul nostru și rămâi la curent cu cele mai recente articole scrise de echipa masinicorecte.ro.
Nu suntem cameramani profesionisti, dar am facut cel mai tare canal auto romanesc de pe youtube. Nu suntem jurnalisti auto, dar am creat cea mai mare platforma online de review-uri auto din Romania. Onestitatea fata de cei care ne privesc. Acesta este secretul. Va multumim!