Noul Jeep Avenger are Android Automotive ca sistem de operare pentru infotainment, dar folosești în continuare TomTom pentru hărți. Când veți trece la serviciile complete Google Automotive Services (suita de aplicații)?
Am decis să nu trecem la Google Automotive Services.
De ce nu?
Am analizat ce fel de experiențe unice dorim să oferim clienților și cum putem maximiza valoarea relației dintre client și vehicul. Am descoperit că, pentru a oferi experiențe mereu proaspete și mereu actualizate – și foarte simple – trebuie să schimbăm modul în care construim software-ul digital pentru cabină și că cea mai mare parte a acestei experiențe ar trebui să fie oferită din cloud. Platformele noastre actuale de software nu au permis aceste experiențe vii, mereu active și în continuă schimbare. Sistemul de operare este destul de greu, necesită actualizări grele prin aer, trebuie să descărcați biți grei și trebuie să planificați acest lucru, astfel încât programarea sau gestionarea unor flote mari de zeci de milioane de vehicule devine o provocare.
Care a fost soluția?
Am decis să reconstruim complet această experiență digitală pentru a fi centrată pe cloud și implementată în cloud. Între timp, vom continua cu platformele existente și vom face tranziția cu noile noastre platforme de vehicule către această nouă experiență de cockpit.
Înseamnă asta că următoarea generație nu va folosi Android Automotive?
Probabil că nu va fi bazată pe Android, ci va fi un sistem de operare mult mai ușor pentru cabina digitală. Puteți să vă gândiți la el ca la ceva similar, dar mult mai ușor decât ceea ce are cineva precum Tesla în vehiculele sale.
Hyundai tocmai a anunțat că va cheltui 12,6 miliarde de dolari pentru dezvoltarea de software. Care este reacția dumneavoastră la acest lucru?
Ne-am format propria organizație de software în urmă cu un an și jumătate și deja construim echipele pentru această platformă de nouă generație. Cred că fiecare producător auto trebuie să creeze această capacitate. Cu toții vom face acest lucru într-un mod puțin diferit, dar deținerea capacității software este absolut necesară, așa că nu mă surprinde faptul că alte companii auto vor investi în aducerea acestei capacități în interiorul companiei.
Și să își dezvolte și propriul sistem de operare?
Nu trebuie să dezvoltați un sistem de operare; există o mulțime de sisteme disponibile. Trebuie să dezvolți propriile experiențe software care sunt esențiale pentru interacțiunea dintre vehicul și client. Iar acestea trebuie să fie mai bune decât Car Play sau Android Auto. Indiferent ce construiește un producător de automobile, trebuie să fie la fel de bun sau mai bun decât cel pe care clienții îl au pe telefon.
Cum treceți de la statutul de producător de automobile la cel de producător de servicii?
Totul se reduce la două lucruri: 1) software-ul și 2) modelele de afaceri. Până la urmă, noi vindem mașini, dar pe măsură ce ne îndreptăm spre vânzarea de servicii de mobilitate, cum ar fi Free2Move, trebuie să introducem treptat capacitatea de a crea aceste servicii. Pe de altă parte, trebuie să oferiți servicii experiențiale semnificative, iar unele dintre acestea au sens să fie însoțite de un model de afaceri, cum ar fi abonamentele. Astfel de servicii trebuie să adauge o valoare semnificativă. Nu este un lucru ușor de făcut, dar există servicii de abonament pe care le puteți oferi în viitor, cum ar fi funcțiile autonome. Cumperi un vehicul cu ADAS de bază – este suficient de bun, este sigur, controlează frânarea automată și părăsirea benzii de rulare – un serviciu fantastic, dar poate că vreau să am un sistem hands-free pentru autostradă. Găsirea acelui echilibru delicat între ceea ce trebuie să vinzi într-un vehicul și serviciile cu valoare adăugată excepțional de mare, pentru care clienții chiar vor să plătească, este magia pe care încercăm cu toții să o găsim.
Stellantis a anunțat recent că va deschide un sediu în Bengalaru, India, pentru a dezvolta software-ul SmartCockpit. Este acesta un model pentru dezvoltarea viitoare?
Avem centre de dezvoltare în Franța, Detroit și Italia, dar pentru a crește cu viteză nu există suficienți ingineri calificați în aceste centre. India are o mulțime de oameni inteligenți și multe universități, de aceea am ales să deschidem noul nostru centru acolo.
Cum recrutați talentele în domeniul software?
Recrutarea de ingineri cu înaltă calificare este dificilă pentru noi toți. Trebuie să angajăm atât ingineri cu înaltă calificare care să poată scala software-ul, cât și să avem o rezervă de noi absolvenți de facultate. O potențială încetinire a economiei ar putea fi de ajutor.
Vom vedea cum startup-urile subfinanțate vor începe să renunțe la ingineri?
Cred că vom vedea acest lucru. Banii sunt foarte puțini acum și bănuiesc că vor deveni și mai puțini. Avem (fondul nostru de capital de risc) Stellantis Ventures și observăm o cerere mult mai mare din partea startup-urilor. Acum șase luni, când vorbeam cu ele, ne spuneau că nu sunt interesate să strângă bani. Acum revin la noi și ne cer să investim. Apropo, veți primi o reducere la intrarea (investiția) dumneavoastră. Așadar, am văzut deja un comportament care ne face să credem că banii sunt foarte, foarte puțini. Cred că ne întoarcem la scenarii mai realiste. Când banii erau super ieftini, idei care poate nu erau grozave erau finanțate. Cred că vom vedea mult mai multă rigoare.
Ați cumpăra unele dintre aceste startup-uri?
Cred că vom vedea unele achiziții în acest spațiu din partea noastră și a altor întreprinderi mari.
Revenind la sistemul de operare din cabina de pilotaj, spuneți că doriți un sistem mai ușor, dar nu vreți să îl dezvoltați dumneavoastră. Puteți să explicați puțin acest lucru?
Există o mulțime de sisteme de operare ușoare bazate pe Linux din care puteți alege. Ceea ce dorim să construim este un strat de abstractizare de nivel înalt, în cadrul căruia am încheiat un parteneriat cu Amazon pentru a construi experiențe mult mai semnificative. În spațiul nostru de cabină digitală, am încheiat parteneriate cu Amazon și Foxconn pentru a dezvolta software. Și apoi așezăm acel software deasupra hardware-ului Qualcomm.
Când vor avea primele mașini acest sistem?
La sfârșitul anului 2024, acestea vor veni cu STLA Brain. Nu cred că am anunțat care va fi prima mașină.
Cum se va aproviziona Stellantis cu semiconductori pentru a construi ceea ce doriți să construiți în viitor?
Stellantis s-a născut ca urmare a fuziunii a două companii care veneau cu o mare diversitate. Așadar, primul pas a fost reducerea drastică a diversității. Am reușit acest lucru alegând pentru fiecare program nou câteva familii de cipuri de la câțiva producători. Proiectăm în așa fel încât să putem muta cipurile în sus și în jos și pe orizontală (între platforme și componente), astfel încât să nu asistăm la genul de penurie pe care o vedem astăzi. Prin acest model, ne-am asigurat o flexibilitate semnificativă pentru fiecare program nou. Am trecut de la sute și sute și sute și sute de cipuri și pini diferiți și noduri de procesare, diferite I/O-uri, diferite configurații de memorie, la un set standardizat de cipuri. Asta la un fel de nivel de intrare, pe un set mare de MCU (microcontrolere). apoi, pentru cipurile de înaltă performanță, am asigurat o relație cu Qualcomm.
Va participa Stellantis la proiectarea cipurilor, așa cum spun unii producători de automobile?
Ei nu proiectează cu adevărat cipuri, ci părți ale cipului, ceea ce este foarte tipic în industrie. Dacă vrei să optimizezi funcțiile pentru a trăi într-o anumită parte a cipului, atunci faci un bloc IP (proprietate intelectuală) – și astfel, da, absolut, vom căuta unde putem livra un bloc IP pentru a optimiza anumite funcții.
Acestea fiind spuse, când vă așteptați să aveți o ofertă liberă de cipuri?
Nu am nicio idee despre ce se va întâmpla mâine sau peste șase luni. Există limitări de capacitate în cazul nodurilor de dimensiuni mai mari, cum ar fi cele de 90 de nanometri și peste. Viitorul este destul de strâns, indiferent de situație. Prin urmare, am decis ca majoritatea cipurilor noastre să se mute la 40 nm și mai jos.
Nu crește asta costurile?
Nu chiar atât de mult, deoarece există o cerere atât de mare pentru cipurile cu noduri superioare încât acestea sunt de fapt destul de scumpe. Dacă se poate coborî la 40 nm sau mai jos, nu mai este atât de scump, deoarece există mult mai multă capacitate de spațiu în nodurile inferioare.
Ce părere aveți despre așa-numitul nivel 2 Plus de conducere autonomă, care presupune “ochii pe drum, mâinile departe de volan”?
Nu știu ce înseamnă cu adevărat nivelul 2 Plus, dar vă pot spune despre capacitățile noastre. Nu înseamnă nimic în ceea ce privește reglementările; ești fie de nivelul 2, fie de nivelul 3. Modul în care gândim noi despre asta este următorul: Ce fel de servicii și experiențe încercați să oferiți? Vom oferi experiențe pe care oamenii le apreciază cu adevărat și care sunt simple. Puteți apăsa un buton și va funcționa pur și simplu. Ne concentrăm foarte mult pe ceea ce vor obține clienții, în comparație cu un fel de definiție arbitrară.
Clienții cer un sistem hands-free?
Nu observăm o cerere foarte mare din partea clienților pentru condusul fără mâini libere.
Cum va colecta și utiliza Stellantis datele de la vehiculele sale și de la clienți?
Datele sunt foarte importante pentru noi, în calitate de companie auto, și sunt foarte importante pentru calitatea produsului sau a vehiculului și pentru calitatea serviciilor pe care le oferim. De exemplu, cum știți ce tehnologii folosesc oamenii? Deci, atunci când urmărești efectiv utilizarea prin intermediul datelor, afli că oamenii nu folosesc o mulțime de caracteristici. Ei conduc, merg la o destinație, ascultă programe de divertisment, dau câteva telefoane și fac câteva lucruri în jurul unor comenzi precum HVAC. Deci, acesta este capul, apoi există o coadă lungă de lucruri care nu sunt folosite prea mult. Se pune mult accent și se investește foarte mult în această parte și se investește foarte puțin în partea principală – în divertisment, unde trebuie să te asiguri că conținutul este disponibil și proaspăt, iar dacă vreau să dau un telefon este foarte ușor să fac acest lucru. Dacă am de gând să navighez, trebuie să fie foarte ușor. Așadar, datele ne-au informat că acolo trebuie să ne concentrăm, iar coada lungă nu este atât de importantă. În ceea ce privește calitatea vehiculelor, datele sunt foarte importante pentru lucruri precum optimizarea utilizării bateriei și predicția defecțiunilor.
Cum puteți utiliza aceste date? Oamenii vorbesc despre monetizarea acestora – îmi place să spun că cea mai mare monetizare este dacă oferi o experiență foarte bună și o calitate foarte bună. Acesta este modul în care monetizezi datele, iar noi ne concentrăm asupra acestui aspect. Clienții sunt deținătorii datelor lor, iar noi suntem gardienii datelor lor. Dacă vrei să faci altceva, trebuie să fie la latitudinea clientului.
Cum intenționați să generați 20 de miliarde de euro până în 2030 cu aceste noi servicii bazate pe software?
Unele servicii suplimentare vor fi incluse în prețul de vânzare al unui vehicul. Și există servicii pe bază de abonament, cum ar fi condusul fără mâini, care vor fi venituri nete noi. Clienții se vor abona pentru 4,99 sau 5,99 (euro/dolari) pe lună pentru a beneficia de servicii digitale mult mai personalizate. Dacă adunăm toate acestea, suma de 20 de miliarde de euro este destul de realizabilă. Unele dintre modelele noastre arată chiar că aceste servicii ar putea fi mult mai profitabile.
Sunt aceste servicii incluse în noua cifră de venituri?
Clienții le vor achiziționa la punctul de vânzare, astfel încât acestea reprezintă un venit net nou pentru noi. La o opțiune de echipare, de exemplu, ați putea adăuga o anumită capacitate ca plată unică sau ca abonament.
Când veți începe să oferiți aceste servicii suplimentare?
Am început pe unele piețe. În America de Nord vindem servicii conectate și această activitate merge destul de bine. Am început pe partea comercială pe unele piețe, pe partea de flote. Și vom lansa un set mare de servicii odată cu noile platforme de vehicule.
Unde este marea valoare în aceste servicii la cerere?
O mare parte din ea constă în comoditate. Mâinile libere este cea mai importantă. Serviciile de parcare sunt un alt exemplu, în cazul în care, dacă mergi într-un oraș, poți fi ghidat către un loc de parcare. Sau puteți cumpăra un abonament pentru 50 de parcări automate, unde apăsați un buton și mașina se parchează singură. Abonarea la acest serviciu, mai degrabă decât cumpărarea unei opțiuni scumpe, ar putea fi un lucru bun pentru majoritatea clienților.
articol tradus din autonews.com
Abonează-te la newsletter-ul nostru și rămâi la curent cu cele mai recente articole scrise de echipa masinicorecte.ro.
Nu suntem cameramani profesionisti, dar am facut cel mai tare canal auto romanesc de pe youtube. Nu suntem jurnalisti auto, dar am creat cea mai mare platforma online de review-uri auto din Romania. Onestitatea fata de cei care ne privesc. Acesta este secretul. Va multumim!