Până de curând, și în ciuda impulsului global al BEV-urilor, acestea nu au fost bine primite de consumatorii japonezi. Preocuparea puternică pentru problemele de mediu este, fără îndoială, la fel de importantă pentru consumatorii japonezi ca și pentru cumpărătorii de automobile din alte părți. Cu toate acestea, japonezii nu au simțit nevoia de a trece imediat de la vehiculele hibride, care reprezintă aproximativ 40% din totalul vânzărilor de autoturisme, la vehiculele cu încărcare la priză.
În decembrie 2021, Toyota a expus pe neașteptate 15 prototipuri BEV și a anunțat că va lansa 30 de modele BEV până în 2030. De asemenea, producătorul nipon a declarat că Lexus va deveni o marcă electrica până în 2035 la nivel global (și până în 2030 în China, Europa și America de Nord). Anunțul pare să fi stimulat schimbarea în mintea consumatorilor japonezi, întrucât grupul reprezintă peste 45% din totalul vânzărilor de vehicule în Japonia.
În ceea ce privește partea de cerere, conform unui sondaj de eșantionare pe care JAMA (Asociația japoneză a producătorilor de automobile) îl realizează bianual, ponderea proprietarilor actuali de vehicule care vor cumpăra probabil BEV data viitoare a crescut de la 23% (2019) la 30% (2021). Pe de altă parte, interesul pentru hibrid (FHEV) la hibrid plug-in (PHEV) a scăzut de la 69% (2019) la 62% (2021). Acest rezultat înseamnă că, deși FHEV și PHEV vor rămâne prima alegere a consumatorilor japonezi pentru încă câțiva ani, vânzările de BEV vor înregistra o creștere continuă. Cu toate acestea, deoarece consumatorii sunt în general mulțumiți de hibrizi și nu există un mare impuls de a se transfera imediat la BEV-uri, presupunem că creșterea BEV-urilor pe piața japoneză va fi mult mai lentă decât în Europa și China.
BEV-urile din segmentul non-Premium vor fi dominate în principal de producătorii japonezi. Nissan și Mitsubishi au investit deja masiv în acest sector. În plus, Hyundai a reintrat pe piața japoneză cu vehicule electrice cu pile de combustie (FCEV) și BEV-uri în 2022. BYD din China a anunțat, de asemenea, că va intra pe piața japoneză cu trei modele, vânzările urmând să înceapă în 2023. Deși este dificil de prezis cât de bine vor fi acceptați de piața japoneză, aceștia vor merge mai departe cu acest plan.
Pe măsură ce va deveni disponibilă o varietate de oferte atât în segmentul premium, cât și în cel non-premium, de la producătorii de vehicule la nivel mondial, vânzările de BEV în Japonia vor crește fără îndoială, dar nu vom asista la boom-ul din China sau chiar la rata de creștere din Europa.
Cu toate acestea, pe lângă satisfacția actuală a consumatorilor cu hibrizii, există și alte obstacole în calea acceptării pe scară largă a BEV-urilor în Japonia. Conform aceluiași sondaj JAMA menționat mai sus, deși oamenii acceptă treptat BEV-urile, imaginea negativă rămâne la un nivel constant. Iată care sunt percepțiile:
Acestea sunt, bineînțeles, dezavantajele clasice percepute ale BEV-urilor, dar, în timp ce acestea s-au estompat într-o oarecare măsură pe alte piețe, atitudinea consumatorilor japonezi față de ele nu s-a îmbunătățit deloc, judecând după rezultatele aceluiași sondaj din 2017 și 2019. Astfel, se poate spune, de asemenea, că BEV-urile nu vor fi acceptate în toate segmentele în mod egal în Japonia din cauza acestei negativități persistente.
În ceea ce privește segmentele Premium, nu vor exista alte opțiuni decât BEV-urile mai devreme sau mai târziu. În plus, proprietarii de vehicule Premium sunt de obicei bogați, astfel încât vânzările vor crește ușor în acest segment.
Pe de altă parte, în segmentele non-Premium, tranziția către BEV-uri poate fi foarte lentă, cu excepția unui singur tip de vehicul: autoturismele Kei (segmentul autoturismelor Mini). În iunie 2022, Nissan și Mitsubishi au lansat modelele BEV bazate pe automobile Kei, Nissan Sakura și Mitsubishi eK X EV. Mașinile Kei sunt utilizate cu precădere pentru naveta zilnică sau pentru scurte călătorii de cumpărături în interiorul unui oraș, iar șoferii nu trebuie să își facă prea multe griji cu privire la încărcarea frecventă a bateriei, deoarece nu vor parcurge distanțe lungi. Prețul real al acestora este mai mic de 2 milioane de yeni (14.000 EUR), ceea ce este suficient pentru a depăși imaginea negativă a prețului.
Din cele 17.780 de unități de vânzări BEV în S1 2022, Nissan Sakura și Mitsubishi eK X EV au însumat 1.853 și, respectiv, 426 de unități, și au avut un debut favorabil până acum. Având în vedere că segmentul de automobile Kei reprezintă 40% din parcul total de vehicule și 37% din totalul vânzărilor de vehicule, tranziția sa către BEV-uri este o chestiune crucială, alți producători de automobile Kei menționând acum planurile lor în acest domeniu.
Honda are în plan să adauge un BEV Kei car în 2024. Se pare că modelul va fi un vehicul comercial care va fi utilizat în principal pentru servicii de livrare.
Daihatsu a anunțat, de asemenea, planurile de a lansa un Kei BEV până în 2025, menținând prețul sub 2 milioane de yeni (la aproximativ 13.500 USD).
Suzuki a dezvăluit că intenționează să lanseze un Kei car BEV în 2025. La puțin timp după acest anunț, producătorul a mai spus că intenționează să dezvolte un Kei BEV bazat pe furgoneta Suzuki Every. Astfel, presupunem că este posibil să adauge inițial o versiune comercială, care să fie urmată de o versiune pentru autoturisme.
Deși există un semn că japonezii au început să accepte BEV-urile, imaginea negativă clasică rămâne puternică.
Abonează-te la newsletter-ul nostru și rămâi la curent cu cele mai recente articole scrise de echipa masinicorecte.ro.
Nu suntem cameramani profesionisti, dar am facut cel mai tare canal auto romanesc de pe youtube. Nu suntem jurnalisti auto, dar am creat cea mai mare platforma online de review-uri auto din Romania. Onestitatea fata de cei care ne privesc. Acesta este secretul. Va multumim!