Găsește review-ul corect

Masinile electrice nu salveaza planeta
Masinile electrice nu salveaza planeta

Masinile electrice nu salveaza planeta

decembrie 27, 2022
0 Comentarii
Mașinile electrice reprezintă unul dintre sectoarele cu cea mai rapidă creștere din industria auto. Vânzările record se înregistrează în ciuda crizei economice provocate de pandemia de coronavirus. În urmă cu șapte ani, în Marea Britanie existau doar 3.500 de mașini plug-in – acum sunt 300.000. Aproape 120.000 dintre ele funcționează exclusiv pe bază de baterii. Mulți consideră că perioada actuală, chiar dacă coincide cu pandemia, este un moment de răscruce – se așteaptă ca o schimbare în sentimentul consumatorilor să ducă la o explozie a vehiculelor electrice.

Toți marii producători auto lansează acum modele pur electrice cu baterii, iar multe guverne și municipalități legiferează și reglementează pentru a încuraja proprietatea. Nivelurile actuale de proprietate a mașinilor electrice cu baterii în Marea Britanie și la nivel global sunt scăzute – 6% din mașinile noi vândute în Marea Britanie în iunie 2020 erau complet electrice – dar rata de creștere este ridicată. Se așteaptă ca industria să decoleze, iar mașinile electrice cu baterii sunt considerate pe scară largă ca fiind o parte esențială a luptei împotriva schimbărilor climatice.

Un transport mai curat este important din mai multe motive, nu în ultimul rând îndeplinirea obiectivelor privind emisiile de carbon. Dar contextul contează. Pe baza tendințelor actuale, cifrele nu par să se potrivească. Dacă toate vehiculele existente ar fi pur și simplu înlocuite cu modele electrice, atunci o serie întreagă de probleme legate de emisii ar rămâne nerezolvate. În schimb, se pare că vom avea nevoie de reduceri radicale în ceea ce privește numărul de vehicule private deținute în viitor, pe măsură ce trecem la un transport mai curat. Acest lucru nu este suficient de recunoscut.

Acest lucru se datorează faptului că problemele fundamentale sunt sociale și politice, nu doar tehnologice. Dintr-un punct de vedere tehnologic simplist, o mașină electrică cu baterii poate fi superioară uneia cu motor cu combustie internă – dar acest lucru nu înseamnă că are sens ca societățile să opteze pentru înlocuirea în masă a uneia cu cealaltă.

De asemenea, dacă scopul este reducerea radicală a emisiilor de carbon, nu are sens să se faciliteze creșterea numărului de vehicule private, nici la nivel național, nici la nivel mondial. După cum sugerează Caroline Lucas, deputat al Partidului Verzilor din Regatul Unit, și după cum ilustrează proiecțiile privind proprietatea, multe guverne, inclusiv cel britanic, nu țin cont de acest aspect. Cea mai mare parte a atenției se concentrează pe realizarea tranziției către mașinile electrice.

Emisii ascunse

Mașinile electrice nu au emisii zero. Mineritul și producția produc emisii și, odată pornită la drum, o mașină electrică trebuie să fie încărcată, ceea ce implică emisii provenite din generarea de electricitate pe baza “mixului energetic”: combinația de diferite surse de energie care satisfac nevoile de consum de energie.

Se poate calcula un “ciclu de viață” al emisiilor pentru fiecare vehicul electric nou. “Emisiile încorporate” rezultate în urma fabricării și exploatării sunt “amortizate” treptat dacă încărcarea mașinii produce mai puține emisii din mixul energetic decât cele produse de o mașină pe benzină sau diesel. Un studiu realizat în Regatul Unit estimează că recuperarea investiției poate dura între doi și șase ani. Așadar, pot trece ani până când o mașină nouă devine cu adevărat o sursă de reducere a emisiilor.

Simpla trecere la mașini electrice presupune că acestea pot fi produse în număr suficient. Chiar dacă acest lucru se dovedește a fi posibil, se mută atenția de la dependența noastră continuă de transportul privat care produce emisii. Rezultatul este ceea ce se numește “carbon lock-in”.

Imaginea de ansamblu

În mod clar, aceasta nu este doar o problemă a Marii Britanii, ci una globală. Se estimează că există peste 1,5 miliarde de vehicule în lume, iar numărul total de vehicule se dublează la fiecare 20 de ani începând cu anii 1970. China este acum cea mai mare piață din lume, cu peste 300 de milioane de vehicule și 250 de milioane de autoturisme, și o creștere de peste 15 milioane de mașini numai în 2018.

În termeni absoluți, China are, de asemenea, cele mai multe vehicule electrice. Dar acest lucru ilustrează o altă problemă. Creșterea numărului de proprietari de vehicule private în China reprezintă noi surse de emisii, astfel încât o parte din viitoarele economii nete de emisii prin alegerea vehiculelor electrice vor fi “economii” din noi surse de emisii.

Nu sugerez că, în prezent, este mai bine ca un individ să nu-și cumpere o mașină electrică. Aceasta este o problemă sistemică de alternative viabile. Dar planeta nu este cu adevărat interesată de preferințele noastre sau de modul în care societățile noastre au evoluat pentru ca mașinile să fie atât de importante pentru noi. Tranziția către vehiculele electrice cu baterii și alte “vehicule cu emisii foarte reduse” pare un lucru bun, deoarece aceasta înseamnă un aer mai curat și emisii reduse sau chiar inexistente în timpul conducerii vehiculului. Dar acest lucru este foarte diferit de întrebarea dacă are sens să se urmărească o politică care să faciliteze deținerea în masă a vehiculelor private.

Prin urmare, trebuie să se acorde o mai mare atenție politică dezvoltării de alternative la dependența noastră de transportul privat. Acest lucru ar putea lua o serie de forme diferite: investiții mai mari în trenuri și în alte mijloace de transport cu emisii reduse; încurajarea oamenilor să lucreze în comunitățile lor locale, mai degrabă decât să facă naveta, sau introducerea unor scheme care să încurajeze folosirea în comun a mașinilor sau a cooperativelor.

Societățile au nevoie de căi viabile pentru ca noi toți să facem alegeri mai bune. Dar conștientizarea publicului și accentul pe politici evoluează împreună. Pandemia ne-a făcut să ne gândim diferit la transporturi, atât în mod pozitiv, cât și negativ – noi inițiative de încurajare a mersului pe bicicletă, dar și o teamă generalizată de a călători cu trenul. Dar, în viitor, schimbarea pozitivă este posibilă doar printr-o mai bună informare și prin politică, nu doar prin tehnologie.

articol preluat din https://theconversation.com/

Newsletter

Abonează-te la newsletter-ul nostru și rămâi la curent cu cele mai recente articole scrise de echipa masinicorecte.ro.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Categorii

Articole Recente

Despre noi

Vlad Micşunescu
Blog Editor

Nu suntem cameramani profesionisti, dar am facut cel mai tare canal auto romanesc de pe youtube. Nu suntem jurnalisti auto, dar am creat cea mai mare platforma online de review-uri auto din Romania. Onestitatea fata de cei care ne privesc. Acesta este secretul. Va multumim!

Maşinicorecte.ro este cea mai mare platforma online de prezentări auto/review-uri din Romania.
masinicorecte.ro© 2022. All rights reserved.