Nu contează, acronimul a rămas, cererea este în continuare în creștere, iar vânzările umflă câștigurile producătorilor auto din întreaga lume. Acest lucru întărește și mai mult definiția lui Kenneth Boulding, veche de 47 de ani, despre un șofer ca fiind un “cavaler cu mobilitatea aristocratului”, invidiat de țăranii care merg pe jos. Șoferul de SUV din ziua de azi, însă, privește cu dispreț nu la pietoni, ci la sărăntocii din simple mașini.
În anul 2000, SUV-ul mediu din SUA era cu aproape 15% mai greu decât o mașină, iar până în 2020 diferența s-a redus la doar aproximativ 6%. Dar cea mai mare parte a acestei reduceri reflectă creșterea intervenită a masei medii a autoturismelor (în creștere cu aproximativ 6 procente, comparativ cu o reducere de 2 procente pentru SUV-ul mediu).
Amprenta anuală de carbon ponderată în funcție de producție a tuturor SUV-urilor naționale și importate s-a îmbunătățit cu un impresionant 33 la sută de la cel mai rău an, în 1995, dar în 2019, SUV-ul auto mediu din SUA încă emitea anual cu aproximativ 15 la sută mai mult CO2 decât un autoturism. O caracteristica care adaugă mai mult la amprenta de carbon a automobilului dumneavoastră este greutatea pe care o transportați.
În lumea largă, SUV-ul mediu emite cu 25 % mai mult carbon decât o mașină medie, iar în 2020 existau aproximativ 250 de milioane de SUV-uri pe șosele. Această cifră este de câteva ori mai mult decât suficientă pentru a anula orice câștiguri în materie de decarbonizare obținute de cele aproximativ 10 milioane de mașini electrice. În ultimii ani, SUV-urile au fost a doua cauză de creștere a emisiilor de dioxid de carbon, după generarea de energie electrică și înaintea industriei grele, a transportului rutier și a aviației. Dacă această tendință continuă, SUV-urile suplimentare care vor circula până în 2040 ar putea compensa economiile de carbon realizate de peste 100 de milioane de vehicule electrice.
Statele Unite au inițiat această tendință. SUV-urile reprezentau 1,8 % din piața americană de vehicule ușoare în 1975, ajungând la 5,1 % zece ani mai târziu și la 18,9 % în 2000. Criza financiară din 2008 a provocat doar o mică scădere, iar în 2010 SUV-urile reprezentau aproape 30 % din totalul vânzărilor și vor ajunge la jumătate din piață în 2020.
Și Europa a lăsat deoparte fostul dispreț față de modelele americane mari, iar în 2019 SUV-urile au reprezentat 38% din vânzările de vehicule noi. Multe dintre aceste SUV-uri au motoare diesel și, după cum a arătat clar scandalul mult mediatizat al emisiilor de la Volkswagen, “curat” nu este adjectivul potrivit pentru a descrie aceste mașini. În China, SUV-urile sunt și mai populare, reprezentând puțin peste 40 la sută din vehiculele noi vândute în 2019.
Din nou, concluzia memorabilă a lui Boulding ne vine în minte: “Odată ce ai gustat din deliciile unei societăți în care aproape toată lumea poate fi cavaler, este greu să te întorci la a fi țăran“, scria el, în revista Science, în 1974. Iar acum, când SUV-urile oferă un armăsar și mai înalt, tot mai puțini aspiranți cavaleri le pot rezista, iar categoria țăranilor s-a mutat, chiar și în China, la proprietarii de mașini obișnuite. Prin urmare, birocrații ecologiști de la Beijing și Bruxelles vor avea dificultăți în a smulge volanul SUV-urilor din mâinile șoferilor și vor trebui să recurgă la electrificarea obligatorie a acestor mașini supradimensionate care creează dependență.
un articol scris de Vaclav Smil – vaclavsmil.com
Abonează-te la newsletter-ul nostru și rămâi la curent cu cele mai recente articole scrise de echipa masinicorecte.ro.
Nu suntem cameramani profesionisti, dar am facut cel mai tare canal auto romanesc de pe youtube. Nu suntem jurnalisti auto, dar am creat cea mai mare platforma online de review-uri auto din Romania. Onestitatea fata de cei care ne privesc. Acesta este secretul. Va multumim!