
Toyota ia în considerare o relansare a strategiei sale privind vehiculele electrice pentru a concura mai bine pe o piață în plină expansiune pe care a intrat cu greu și a oprit unele lucrări la proiectele EV existente, au declarat pentru Reuters patru persoane care cunosc planurile încă în curs de dezvoltare.
Propunerile analizate, dacă vor fi adoptate, ar însemna o schimbare dramatică pentru Toyota și ar rescrie planul de 38 de miliarde de dolari de lansare a EV-urilor pe care producătorul auto japonez l-a anunțat anul trecut pentru a concura mai bine cu companii precum Tesla.
Un grup de lucru din cadrul Toyota a fost însărcinat să schițeze, până la începutul anului viitor, planuri de îmbunătățire a platformei sale EV existente sau de creare a unei noi arhitecturi, au declarat cele patru persoane.
Între timp, Toyota a suspendat lucrările la unele dintre cele 30 de proiecte EV anunțate în decembrie, care, potrivit surselor și unui document analizat de Reuters, includ crossoverul Toyota Compact Cruiser și modelul Crown electric pe baterii.
Toyota a declarat că s-a angajat să fie neutră din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon.
„Pentru a atinge neutralitatea emisiilor de carbon, tehnologia proprie a Toyota – precum și activitatea pe care o desfășurăm cu o serie de parteneri și furnizori – este esențială”, a declarat compania ca răspuns la întrebările Reuters.
Cele patru surse au refuzat să fie identificate deoarece planurile nu au fost făcute publice.
Revizuirea avută în vedere ar putea încetini lansarea vehiculelor electrice deja în curs de elaborare. Dar ar oferi, de asemenea, Toyota o șansă de a concura cu un proces de fabricație mai eficient, în condițiile în care vânzările de vehicule electrice la nivel de industrie depășesc previziunile anterioare ale Toyota.
În plus, ar răspunde criticilor formulate de investitorii ecologiști și de grupurile de mediu care susțin că Toyota, care a fost cândva un favorit al ecologiștilor, a fost prea lentă în adoptarea EV-urilor.
Ca parte a revizuirii, Toyota ia în considerare un succesor al tehnologiei sale de bază pentru EV, numită e-TNGA, prezentată în 2019. Acest lucru ar permite Toyota să reducă costurile, au spus persoanele respective.
Primul EV bazat pe e-TNGA – crossoverul bZ4X – a ajuns pe piață la începutul acestui an, deși lansarea sa a fost afectată de o rechemare în service care a obligat Toyota să suspende producția începând cu luna iunie. Producția a fost reluată la începutul acestei luni.
Revizuirea a fost declanșată în parte de realizarea de către unii ingineri și directori Toyota a faptului că Toyota pierdea războiul costurilor de fabrică în fața Tesla Inc. în ceea ce privește vehiculele electrice, au declarat sursele.
Tesla ca punct de referință?
Planificarea Toyota a presupus că cererea pentru EV-uri nu va decola timp de câteva decenii, au declarat cele patru persoane.
Toyota a proiectat e-TNGA astfel încât EV-urile să poată fi produse pe aceeași linie de asamblare cu mașinile pe benzină și hibride. Acest lucru a avut sens pe baza presupunerii că Toyota ar trebui să vândă aproximativ 3,5 milioane de EV-uri pe an – aproximativ o treime din volumul său global actual – până în 2030 pentru a rămâne competitivă, au spus sursele.
Dar vânzările de vehicule electrice cresc mai repede. Constructorii auto la nivel global prevăd acum planuri ca EV-urile să reprezinte mai mult de jumătate din producția totală de vehicule până în 2030, parte a unui val de investiții la nivelul întregii industrii care acum se ridică la 1.200 de miliarde de dolari.
Persoana care conduce revizuirea EV de la Toyota este Shigeki Terashi, fostul director de competitivitate, potrivit a șase persoane care au cunoștință despre această activitate, inclusiv două persoane apropiate de Toyota. Terashi nu a răspuns la o solicitare de comentarii.
Echipa lui Terashi a fost desemnată ca fiind un grup „BR” sau „revoluție de afaceri” în cadrul Toyota, un termen utilizat pentru schimbări majore, inclusiv o revizuire a proceselor sale de dezvoltare și producție în urmă cu două decenii.
„Ceea ce determină efortul domnului Terashi este decolarea mai rapidă decât s-a anticipat a EV și adoptarea rapidă a inovațiilor de ultimă oră de către Tesla și alții”, a declarat una dintre persoanele menționate.
Echipa lui Terashi ia în considerare o opțiune pentru a prelungi utilitatea e-TNGA prin cuplarea acesteia cu noi tehnologii, au declarat trei dintre surse.
De asemenea, Terashi ar putea propune retragerea mai rapidă a e-TNGA și să opteze pentru o platformă dedicată vehiculelor electrice, proiectată de la zero. Acest lucru ar putea dura aproximativ cinci ani pentru noile modele, au declarat două dintre surse. „Nu prea mai este timp de pierdut”, a spus una dintre ele.
Toyota colaborează cu furnizorii și ia în considerare inovațiile din fabrică pentru a reduce costurile, cum ar fi Giga Press de la Tesla, o mașină de turnare masivă care a eficientizat munca în fabricile Tesla.
Un domeniu analizat este o abordare mai cuprinzătoare a gestionării termice a unui vehicul electric – combinând, de exemplu, aerul condiționat pentru pasageri și controlul temperaturii grupului motopropulsor electric – pe care Tesla a mobilizat-o deja, au spus sursele.
Acest lucru ar putea permite Toyota să reducă dimensiunea și greutatea pachetului de baterii al unui EV și să reducă costurile cu mii de dolari per vehicul, ceea ce face ca aceasta să fie o „prioritate de top” pentru furnizorii Toyota Denso și Aisin, a declarat una dintre sursele familiare cu acest subiect. Denso și Aisin nu au făcut niciun comentariu imediat.
Recunoașterea în cadrul Toyota, cel mai mare producător auto din lume, a faptului că Tesla a stabilit un nou punct de referință pentru costurile de producție a EV-urilor marchează o răsturnare majoră.
În urmă cu un deceniu, când Toyota a preluat o participație la Tesla și cele două au colaborat pentru a produce o versiune electrică pe baterii a modelului RAV4, mulți ingineri Toyota credeau că tehnologia Tesla nu reprezintă o amenințare, au declarat două dintre surse.
„Ei au ajuns la concluzia că atunci nu erau prea multe de învățat”, a declarat una dintre surse.
Toyota a renunțat la modelul RAV4 electric în 2014 și și-a vândut participația la Tesla în 2017.
Până în 2018, când Toyota a înființat în sfârșit o divizie dedicată emisiilor zero și a început să construiască o platformă electrică, Tesla avea deja trei modele pe șosea.
articol scris de NORIHIKO SHIROUZU pentru Reuters
Abonează-te la newsletter-ul nostru și rămâi la curent cu cele mai recente articole scrise de echipa masinicorecte.ro.
Nu suntem cameramani profesionisti, dar am facut cel mai tare canal auto romanesc de pe youtube. Nu suntem jurnalisti auto, dar am creat cea mai mare platforma online de review-uri auto din Romania. Onestitatea fata de cei care ne privesc. Acesta este secretul. Va multumim!