Găsește review-ul corect

Toyota, Hyundai, Dacia, Tesla cresc; Renault, Opel, Ford scad în Europa
Toyota, Hyundai, Dacia, Tesla cresc; Renault, Opel, Ford scad în Europa

Toyota, Hyundai, Dacia, Tesla cresc; Renault, Opel, Ford scad în Europa

noiembrie 4, 2022
0 Comentarii
Mărcile asiatice care au dezvoltat propulsoare electrificate, au înregistrat cele mai mari creșteri ale cotei de piață în Europa în ultimii cinci ani.

Cei mai mari câștigători au fost Toyota, Kia – fiecare adăugând câte două puncte procentuale sau mai mult din cota de piață din 2017 – urmate de Hyundai, Dacia și Tesla, potrivit cifrelor furnizate de compania de cercetare de piață Dataforce (a se vedea tabelul de mai jos).

 

Factorii cheie ai succesului mărcii japoneze au fost capacitatea sa de a gestiona mai bine decât mulți concurenți perturbările lanțului de aprovizionare și concentrarea pe vânzarea de mașini hibride, a declarat Matt Harrison, directorul general al Toyota Europe, pentru Automotive News Europe.

Credința Toyota în hibrizi, care reprezintă marea majoritate a vânzărilor sale în Europa, a transformat ceea ce era cândva o slăbiciune evidentă – dieselurile necompetitive – într-un punct forte.

“Vânzările de hibrizi au luat cu adevărat avânt în ultimii doi ani, deoarece oamenii au căutat alternative la diesel”, a declarat Benjamin Kibies, analist senior în domeniul auto la Dataforce. “Acestea reprezintă cel mai simplu răspuns dacă o persoană caută un sistem de propulsie electrificat, dar nu este pregătită să cumpere o mașină cu priză”.

Constructorul auto japonez a beneficiat de îndepărtarea Europei de ceea ce a fost în trecut grupul motopropulsor favorit al regiunii, după ce dieselurile au fost pătate de scandalul de înșelăciune privind emisiile de la Volkswagen Group și au fost împiedicate de reguli de poluare mai dure, care includ interdicții care împiedică mașinile cu acest grup motopropulsor să intre în centrele orașelor.

De asemenea, Toyota a reușit să își consolideze cu succes gama de produse prin adăugarea unor modele precum SUV-ul compact CH-R și crossover-ul mic Yaris Cross – ambele sunt oferite cu motorizare hibridă – și prin fidelizarea în afara piețelor principale din Europa.

“Câștigurile lor au fost mai ales în țările din Europa de Est, cum ar fi Polonia”, a spus Kibies.

Toyota, timp de opt luni, a avut cel mai bine vândut model într-un total de șapte țări (vezi graficul).

Constructorul auto, însă, nu este lipsit de slăbiciuni.

“Se pare că sunt ca niște cățeluși pierduți când vine vorba de vehiculele electrice cu baterii”, a declarat Philippe Houchois, analist la Jefferies, care a subliniat lansarea problematică a SUV-ului BZ4, care a fost rechemat în iunie.

Constructorul auto s-a confruntat cu critici pentru că nu s-a mișcat mai repede pentru a îmbrățișa mașinile complet electrice și a împins în schimb tehnologia hibridă. Săptămâna trecută, Reuters a raportat că Toyota ia în considerare o relansare a strategiei sale privind vehiculele electrice și a oprit unele lucrări la proiectele EV existente.

Cu toate acestea, Houchois nu este îngrijorat de perspectivele pe termen lung ale Toyota.

“Această slăbiciune pe termen scurt va fi în cele din urmă rezolvată”, a spus el. “Capacitatea de execuție a acestei companii este remarcabilă.”

Campionii cipurilor

La fel ca Toyota, mărcile surori sud-coreene Kia și Hyundai au făcut o treabă mai bună decât rivalii în asigurarea semiconductoarelor și a altor componente. În pofida acestui succes, Michael Cole, primul șef de top non-coreean de la Hyundai Europe, a declarat în august pentru Automotive News Europe că marca sa este în continuare frânată de penurie.

“Cu o aprovizionare mai bună, am fi avut o primă jumătate a acestui an mai bună decât în 2019. De asemenea, sunt convins că am fi depășit chiar și recordul nostru anterior de vânzări semestriale, care a fost de 290.000 în prima jumătate a anului 2018”, a spus Cole. El a estimat că vânzările Hyundai ar fi putut fi cu 20% mai mari decât cele 263.000 de unități vândute în primul semestru.

El a sporit cota Hyundai cu ajutorul noilor produse, cum ar fi Ioniq 5, un model complet electric, care a fost EV-ul de volum nr. 10 din Europa după opt luni, cu vânzări de 22.742 de unități.

“Oferta lor EV este destul de bună”, a spus Houchois. “Oferta Hyundai și Kia egalează adesea oferta Tesla în ceea ce privește eficiența grupurilor motopropulsoare. Acest lucru nu a trecut neobservat de clienți”.

Houchois vede un alt avantaj care va continua să aducă beneficii mărcilor în viitor: “Au un acces natural la baterii, având în vedere acționariatul coreean.”

 

Kibies de la Dataforce a lăudat portofoliile diverse ale Hyundai și Kia.

“Sunt una dintre puținele mărci care oferă totul, de la hibrizi ușori la hibrizi compleți, hibrizi plug-in și electrice”, a spus el.

Pe parcursul a opt luni, modelele Kia au apărut de 26 de ori în primele 10 clasamente din 30 de piețe europene monitorizate de Automotive News Europe și Dataforce. Modelele Hyundai au apărut de 18 ori. Toyota a fost numărul 1, cu 56 de apariții, urmată de marca VW cu 40, Skoda cu 28, apoi Kia, iar Dacia a completat top cinci cu 25.

 

 

Mai puțin de 20.000 de euro

Kibies a spus că un lucru pe care Toyota, Hyundai, Kia și Dacia îl au în comun este că în gamele lor se regăsesc modele cu prețuri mai mici de 20.000 de euro. Dar dintre cele patru, doar Dacia are un întreg portofoliu de modele care pornesc de sub această cifră în Germania, condus de Sandero cu un preț de bază de 9.600 de euro pe cea mai mare piață din Europa.

“Au făcut cu adevărat o treabă foarte bună în a menține prețurile la un nivel pe care cumpărătorii începători îl doresc”, a spus el.

Succesul vânzărilor și al cotei de piață a mărcii low-cost a grupului Renault a coincis cu un declin abrupt al mărcii omonime a companiei.

Renault a suferit cea mai mare pierdere de cotă de piață – o scădere de 2,2 puncte – dintre toate mărcile în perioada de cinci ani (a se vedea graficul de mai jos).

 

 

Kibies a spus că există o anumită canibalizare între mărcile Renault și Dacia.

“Dacă un client dorește o mașină mai mică și ieftină, iar acestea [modelele Renault și Dacia] sunt adesea oferite în aceleași showroom-uri, de ce să nu opteze pentru o Dacia?”, a spus el.

Deși acest lucru s-ar putea întâmpla, directorul general al Dacia, Denis Le Vot, a declarat că nu va exista o Dacia fără Renault.

“Este important să ne amintim că Dacia există împreună cu Renault. Ceea ce facem noi este o retehnologizare a produsului de bază de la Renault”, a declarat Le Vot pentru Automotive News Europe în aprilie.

El a spus că a fost nevoie de doi ani pentru ca Dacia să elimine costurile platformei CMF-B care a stat inițial la baza Renault Clio și Captur. Ca urmare, Dacia ar putea “lansa noul Sandero ca o mașină de segment B care începe sub 10.000 de euro”.

Le Vot va încerca să repete succesul pe măsură ce va extinde gama de modele Dacia de la mașinile mici la segmentele compacte, mai profitabile, începând cu noua mașină de familie cu șapte locuri Jogger și continuând cu SUV-ul compact Bigster – totul păstrând prețurile de bază scăzute ale Dacia.

De asemenea, directorul executiv consideră că Dacia este pregătită să continue să crească cota de piață din cauza provocărilor macroeconomice.

“Vedem că mașinile se scumpesc, odată cu creșterea prețurilor materiilor prime, și cu cât se întâmplă mai mult acest lucru, cu atât mai mulți oameni vin la Dacia”, a spus el.

 

 

Pionieri în domeniul vehiculelor electrice

În topul primilor cinci câștigători în ceea ce privește cota de piață se află Tesla, care a trecut de la o relativă necunoscută în Europa la o putere dominantă.

“Ei sunt pionierii în domeniul vehiculelor electrice”, a spus Kibies. “Și dacă îi comparăm cu alte mărci, ei au în continuare avantajul pentru că au pachetul perfect: mașini, o infrastructură extinsă în comparație cu rivalii și un software excelent”.

Tesla deține EV-urile nr. 1 și nr. 2 din Europa, Model Y și, respectiv, Model 3, care sunt cele mai bine vândute. Cu un volum de 53.898 până în august, Model Y a fost, de asemenea, cel mai bine vândut SUV premium de dimensiuni medii din Europa, înaintea lui Mercedes-Benz GLC și BMW X3.

Model 3 s-a clasat pe locul al treilea în segmentul premium de dimensiuni medii, după BMW Seria 3 și Mercedes Clasa C, dar cu mult înaintea lui Audi A4, potrivit cifrelor Dataforce.

Houchois a declarat că un reproș la adresa Tesla este livrările “neregulate” ale companiei în Europa.

“Nu vor avea nimic timp de două luni și apoi totul în a treia lună”, a spus el. “Nu așa se construiește cota de piață”.

Cu toate acestea, el crede că această problemă ar putea fi rezolvată acum că uzina Tesla din Germania livrează în mod constant Model Y-uri.

 

Împreună cu Renault, mărcile care au pierdut cele mai multe cote în perioada de cinci ani au fost Opel, Ford, Nissan și Fiat.

Directorul general al Renault, Luca de Meo, este al treilea director general care conduce producătorul auto în această perioadă. Când a început în iulie 2020, de Meo a moștenit o companie care a pierdut aproape 8 miliarde de euro în primele șase luni ale acelui an.

În timp ce Renault a făcut îmbunătățiri graduale sub conducerea lui de Meo, Kibies a subliniat una dintre cele mai mari probleme ale mărcii.

“Nu există un singur segment de vehicule în care să fi înregistrat o creștere în acest an”, a spus el.

Când a fost întrebat dacă acest lucru include și segmentul SUV-urilor compacte, unde Arkana a fost un succes surprinzător, intrând în top 10 în primul său an complet de vânzări, Kibies a spus că declinul dramatic al celuilalt concurent al Renault în acest segment, Kadjar, a fost prea mare pentru ca Arkana să poată fi compensat. Renault își pune speranțele în noul Austral pentru a-și recâștiga cota în segment.

Pierderea de peste două puncte de cotă de piață a Opel era parțial așteptată, deoarece Opel și-a redus gama de modele bazate pe GM în această perioadă și s-a retras din canalele de vânzări cu volume mari și marje reduse, cum ar fi flotele de mașini de închiriat. Ambele măsuri au fost luate pentru a reduce pragul de rentabilitate al Opel după ce a devenit parte a Grupului PSA. Această strategie a continuat după ce a devenit parte a Stellantis.

Kibies a subliniat că, deși aceste mișcări au contribuit la rentabilizarea Opel, marca a pierdut ani de zile cote de piață.

Houchois a declarat că profiturile Opel se datorează parțial prețurilor mai mari ale automobilelor și stimulentelor scăzute ca urmare a problemelor continue ale lanțului de aprovizionare.

El a spus că reducerea unui portofoliu “este o curățare punctuală”, dar nu o soluție pe termen lung.

Marca soră a Opel din Stellantis, Fiat, și-a redus, de asemenea, gama de produse, iar Kibies crede că mărci precum Jeep sunt preferate în cadrul grupului de 14 mărci.

A adăugat Houchois: “Impresia mea este că Stellantis încearcă să specializeze mărcile, iar Fiat nu va redeveni niciodată un producător cu linie completă”.

 

Următorii cinci ani: Intră chinezii

Menținerea cotelor de piață câștigate va fi la fel de dificilă pentru actualul câștigător, precum va fi și pentru cel care a pierdut să recupereze terenul pierdut, deoarece Europa se pregătește pentru un val de noi concurenți din China.

Mai mulți dintre aceștia – BYD, Wey și Ora – au prezentat vehicule la Salonul Auto de la Paris de luna trecută.

În încercarea sa de a intra în Europa, BYD va vinde inițial trei vehicule de pasageri complet electrice în șase țări europene. BYD este, de asemenea, curtată de guvernele din Europa care ar dori să investească în țările lor, deoarece compania are în vedere fabricarea de automobile la nivel local.

Producătorii auto conduși de Stellantis sunt surprinși de modul favorabil în care sunt tratați potențialii perturbatori pe teritoriul lor.

“Producătorii chinezi sunt întâmpinați în Europa cu covorul roșu”, a declarat presei Carlos Tavares, directorul general al Stellentis, în cadrul salonului de la Paris, adăugând că mărcile care nu sunt chinezești nu beneficiază de același tratament.

Tavares consideră, de asemenea, că producătorii auto chinezi ar trebui să fie supuși acelorași tarife atunci când își exportă mașinile în Europa, așa cum se confruntă mărcile europene atunci când își trimit mașinile în China.

Directorul general al Stellantis a mai spus că firma ar putea înceta să mai fabrice mașini în China pe măsură ce tensiunile geopolitice se intensifică, iar producătorii occidentali cedează cote de piață în favoarea jucătorilor autohtoni.

Discursul dur al lui Tavares îl îngrijorează pe Houchois, deoarece aceleași declarații nu vin din partea șefilor producătorilor auto germani, care au mai mult succes decât Stellantis în China.

“Cred că germanii au ales să fie de partea chinezilor în acest caz”, a spus el. “Germanii au prea mult capital imobilizat în China” [pentru a încerca să blocheze intrarea mărcilor chinezești în Europa]. Aceasta va fi o sursă uriașă de tensiune între Franța și Germania”.

 

 

Persoana care conduce marca cu cea mai mare creștere a cotei de piață din ultima jumătate de deceniu a declarat că mărcile chinezești văd o “mare oportunitate” în Europa, din cauza impulsului regiunii către electrificare.

“Ei se concentrează pe Europa acum”, a declarat Harrison de la Toyota pentru ANE. “Sunt concurenți formidabili, cu produse puternice și oferte multimedia puternice”.

Dar Harrison nu este gata să cedeze nimic din câștigurile Toyota în favoarea noilor veniți în Europa, unde după opt luni s-a clasat pe locul 2 după marca VW (vezi graficul de mai jos).

“Nu ne complacem la Toyota și avem o poziție puternică în Europa. Întrebarea pentru mărcile chinezești este cât de repede pot localiza producția în Europa și stabili rețele de vânzări.”

 

 

un articol scris de DOUGLAS A. BOLDUC pentru autonews.com

 

Newsletter

Abonează-te la newsletter-ul nostru și rămâi la curent cu cele mai recente articole scrise de echipa masinicorecte.ro.

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Categorii

Articole Recente

Despre noi

Vlad Micşunescu
Blog Editor

Nu suntem cameramani profesionisti, dar am facut cel mai tare canal auto romanesc de pe youtube. Nu suntem jurnalisti auto, dar am creat cea mai mare platforma online de review-uri auto din Romania. Onestitatea fata de cei care ne privesc. Acesta este secretul. Va multumim!

Maşinicorecte.ro este cea mai mare platforma online de prezentări auto/review-uri din Romania.
masinicorecte.ro© 2022. All rights reserved.