Obiectivele AFIR
Unul dintre obiectivele AFIR este de a răspunde preocupărilor oamenilor cu privire la întrebarea “Unde voi încărca?” prin stabilirea unor obiective necesare pentru infrastructura de încărcare în fiecare țară.
Atât Comisia, cât și Consiliul au propus 1 kilowatt de capacitate instalată pentru fiecare vehicul electric cu baterii (BEV). Acest lucru ar necesita instalarea unei capacități mai mari, deoarece aproape toate statele membre depășesc deja această cantitate (a se vedea graficul de mai jos).
Parlamentul, pe de altă parte, propune o abordare inteligentă, cu o capacitate instalată mai mare pe vehicul până când piața atinge o anumită dimensiune, reducându-se apoi pe măsură ce flota crește și piața privată poate prelua controlul.
Pentru țările UE cu flote de vehicule electrice de mici dimensiuni, riscul de creștere a decalajului dintre cele două viteze în Europa este foarte real. Abordarea Parlamentului European, care constă în creșterea timpurie a volumului de energie, va contribui mult mai mult la dezvoltarea piețelor aflate la început de drum decât o abordare bazată pe 1 kW/BEV. Având în vedere fereastra tot mai îngustă pentru atingerea obiectivelor climatice ale UE, stimularea piețelor emergente este exact ceea ce ar trebui să fie obiectivul politicii.
Roamingul este esențial
Dintre cele trei organisme legislative, propunerea Parlamentului este singura care include e-roaming-ul în domeniul de aplicare al AFIR. E-roaming-ul este principala modalitate prin care șoferii de vehicule electrice se încarcă în afara rețelei. Prin urmare, este important ca acesta să fie inclus în cadrul de reglementare AFIR.
Ecosistemul european de încărcare a vehiculelor electrice trebuie să fie deschis și interoperabil, astfel încât șoferii de vehicule electrice să se poată încărca în orice rețea prin intermediul furnizorului lor de servicii de mobilitate (eMSP).
Reîncărcarea prin intermediul eMSP permite conducătorului auto să utilizeze servicii precum rezervarea, prețuri preferențiale, conectarea și încărcarea, pentru a numi doar câteva dintre acestea.
Utilizarea unui eMSP este, de asemenea, necesară pentru numeroasele beneficii pe care vehiculele electrice le pot aduce sistemului energetic general (și utilizatorului de vehicule electrice), cum ar fi încărcarea inteligentă și tarifele în funcție de timpul de utilizare.
Încărcătoarele publice ar trebui să ofere o încărcare ad hoc sau “anonimă” – în care șoferul unui vehicul electric plătește și își continuă drumul – în special pentru a încuraja adoptarea, pe măsură ce utilizarea energiei electrice devine un lucru obișnuit.
Cu toate acestea, această metodă nu poate realiza viziunea unui sistem digital conectat, interoperabil și dinamic care să gestioneze flexibilitatea, complexitatea și alte servicii de rețea, precum și libertatea de alegere și beneficii suplimentare pentru conducătorii de vehicule electrice.
Un sistem care se bazează pe o încărcare ad-hoc este, de asemenea, deschis practicilor de exploatare, în care operatorii punctelor de încărcare (CPO) pot cere unui șofer de vehicul electric să plătească orice preț ad-hoc pe care îl practică în acel loc, iar șoferul de vehicul electric nu are altă alternativă decât să plătească acest preț. Acest lucru este deosebit de îngrijorător, având în vedere prețurile ridicate ale energiei din prezent.
Pentru a sprijini adoptarea pe scară largă a vehiculelor electrice, este imperativ ca CPO-urile să se concentreze pe implementarea unui număr mult mai mare de stații de încărcare inteligente, conectate și fiabile. Ei nu ar trebui să renunțe la ceea ce este deja implementat și funcționează bine.
Cu toate acestea, Parlamentul solicită acest lucru prin propunerea sa de a dota stațiile de încărcare existente, în special încărcătoarele de curent alternativ sub 50 kW, cu cititoare de carduri de credit și terminale pin pad.
De asemenea, acest lucru ar determina probabil ca multe încărcătoare să fie scoase din uz și reciclate înainte de sfârșitul duratei lor de viață utilă, contribuind astfel prematur la deșeurile electronice.
Pe măsură ce încep negocierile tripartite, este important să se elaboreze o legislație cât mai orientată spre viitor. Normele trebuie să asigure un echilibru adecvat între preferințele șoferilor de vehicule electrice, ale producătorilor de echipamente electrice și ale autorităților publice.
Abonează-te la newsletter-ul nostru și rămâi la curent cu cele mai recente articole scrise de echipa masinicorecte.ro.
Nu suntem cameramani profesionisti, dar am facut cel mai tare canal auto romanesc de pe youtube. Nu suntem jurnalisti auto, dar am creat cea mai mare platforma online de review-uri auto din Romania. Onestitatea fata de cei care ne privesc. Acesta este secretul. Va multumim!