
Unul din opt sau 12,5% din vânzările de vehicule ușoare la nivel global în 2023 va fi un BEV, în timp ce piața electrificată, de la mild hybrid până la electricitatea pură, va depăși 30% din cerere sau peste 26 de milioane de vânzări în total. Creșterea lentă a BEV-urilor din Europa, care se așteaptă să fie de doar 20% în 2022, va accelera până la 50% în 2023, pe măsură ce criza cipurilor se va atenua, deși acest lucru va continua să aibă un impact asupra disponibilității vehiculelor până în 2023 și, probabil, și după această dată. În schimb, în China, creșterea vanzarii masinilor electrice cu baterii se va tempera în 2023, după o creștere meteorică în 2022 de peste 100%. Încetinirea economiei și creșterile inevitabile ale prețurilor de vânzare cu amănuntul vor atenua cererea de BEV și hibrizi plug-in (PHEV) din China, deși se va adăuga încă mult volum. Vânzările de BEV din America de Nord vor depăși nivelul de 1 milion de unități în 2023, cu 1,3 milioane de autoturisme pur electrice și camioane ușoare livrate. În ceea ce privește cota de piață, BEV-urile vor depăși 7% din vânzările de vehicule ușoare din America de Nord, vehiculele electrificate obținând o cotă de piață prognozată de 22%.
Momentul în care BEV-urile de masă pot ajunge la o paritate de preț cu ICE sau cu hibridul ICE din punct de vedere al producției se îndepărtează de la jumătatea deceniului, posibil spre sfârșitul deceniului, ca urmare a prețurilor ridicate și susținute ale materiilor prime pentru baterii, în special ale litiului. Multe dintre programele guvernamentale de sprijin pentru vehiculele cu încărcare electrică sunt orientate către vehicule cu costuri competitive în câțiva ani, iar unele dintre acestea sunt în curs de diminuare. În plus, vor începe să fie introduse, pentru prima dată, impozite pentru BEV-uri, pentru a compensa pierderile de venituri cauzate de scăderea vânzărilor de vehicule cu motorină ICE. În Europa, prețurile la electricitate și, prin urmare, costurile de încărcare a BEV-urilor au crescut substanțial. Toate acestea, la care se adaugă recesiunea economică de pe mai multe piețe, ar putea reduce cererea de BEV-uri.
Unii producători chinezi de BEV sunt acceptați ca fiind cu câțiva ani înaintea mărcilor mature de pe piață în domeniul vehiculelor plug-in, în special în ceea ce privește capacitatea lor de a oferi prețuri foarte competitive. Nu cu mult timp în urmă, acest lucru a venit mână în mână cu compromisuri în materie de design, performanță sau siguranță. În prezent, există o serie de mașini de marcă chinezească care au atractivitate pentru cumpărătorii europeni, asiatici și americani. Acestea pot concura la nivel de design, performanță, durabilitate și siguranță, oferind în același timp prețuri competitive. Acestea pot fi disponibile chiar și cu tehnologie avansată de vârf în clasă, plus caracteristici precum schimbarea bateriei. Până în prezent, mărcile chinezești au acaparat doar 4% din piața BEV din Europa, dar ne așteptăm ca această cifră să crească în următorii ani.
Tesla a apărut în urmă cu câțiva ani ca fiind cea mai dorită dintre mărcile de mașini electrice cu baterii, iar vânzările de peste 1,4 milioane de unități în 2022, cu aproape 0,5 milioane mai mult decât cel mai apropiat rival, ilustrează acest lucru. Acel rival este BYD care, datorită unei combinații de tehnologie avansată, un portofoliu larg de modele BEV și prețuri competitive, a luat-o înaintea tuturor rivalilor de pe piața BEV și în curând va provoca Tesla. Credem că în 2023 cursa dintre ei va fi foarte strânsă.
Ieșirea lentă din pandemia Covid a produs o criză de aprovizionare multisectorială surprinzător de puternică. Pentru sectorul auto, problema principală de aproape doi ani a fost o penurie cronică de semiconductori. Într-adevăr, chiar și după ce primele câteva luni de penurie acută s-au manifestat la începutul anului 2021, producătorii de echipamente originale din întreaga lume au presupus, și au liniștit investitorii, că în câteva luni vor apărea îmbunătățiri în aprovizionarea cu semiconductori, lucru care încă nu s-a întâmplat definitiv.
Cel mai mare impact al penuriei de semiconductori a fost resimțit în 2021, cu peste 10 milioane de unități de producție de vehicule ușoare pierdute, ceea ce a dus la o limitare severă a vânzărilor și la o cerere nesatisfăcută. Producția totală pierdută în 2022 va fi probabil mai aproape de 7 milioane de unități, din care până la 1,7 milioane de unități vor fi cauzate de consecințele războiului din Ucraina. Pentru 2023, există multe indicii că producția pierdută se va reduce mult mai mult, în special în ultima parte a anului. Cu toate acestea, acest lucru va fi parțial rezultatul scăderii cererii în contextul declanșării unei recesiuni de amploare, provocată de inflația ridicată, de creșterea ratelor dobânzilor și de lovitura ulterioară asupra cheltuielilor de consum. Anul va începe probabil dezamăgitor din punct de vedere al vânzărilor și al producției, în special în regiunile cele mai afectate din Europa și America de Nord.
În prezent, China are 85 de fabrici de celule de baterii operaționale care aprovizionează sectorul global al vehiculelor ușoare electrificate, iar alte 76 sunt în construcție sau planificate, potrivit unui studiu GlobalData. În schimb, Europa are 15 și, respectiv, 41, în timp ce America de Nord are 10 și 25. Situația actuală în care China furnizează peste 60% din necesarul global de celule de baterii reprezintă cota sa maximă, în timp ce Europa și America de Nord se grăbesc să stabilească lanțuri de aprovizionare locale cuprinzătoare.
Tesla a dezvăluit noua sa celulă cilindrică li-ion de format 4680 în 2020, dar, din cauza problemelor de producție, celulele au ajuns abia recent pe piață în volum. Nu se aștepta ca celulele cilindrice să se apropie de această dimensiune din cauza incapacității de a răci miezul celulei. Cu toate acestea, designul fără file permite răcirea mult mai bună a celulei, reducând acumularea de căldură dăunătoare și prelungind durata de viață utilă a celulei. Unele companii (cum ar fi BMW) ar putea chiar să depășească dimensiunea 4680 și explorează celulele 4695 și 46120. Aceste celule au același diametru de 46 mm ca și cele de la Tesla, dar au o lungime de 95 mm și 120 mm, ceea ce duce la creșterea capacității celulelor. Un avantaj al celulelor cilindrice care devine evident este capacitatea de a crește cantitatea de siliciu din anod, datorită unui control mai bun (decât alte tipuri) al dilatării termice cauzate de adăugarea de siliciu. O utilizare mai mare a siliciului are avantajul de a permite o densitate energetică mai mare în celulă, atât din punct de vedere volumetric, cât și specific.
Pe bună dreptate, producătorii de echipamente originale au devenit îngrijorați în legătură cu disponibilitatea materialelor pentru baterii în viitor, odată ce vehiculele electrice cu baterii (BEV) vor atinge noi niveluri record de penetrare pe piață, așa cum se preconizează acum, în general, în următorii ani. Strategiile politice regionale și naționale care sprijină industria emergentă a bateriilor pentru automobile sunt, de asemenea, susceptibile de a stimula colaborarea, cu potențial pentru o mai mare integrare verticală, de la companiile miniere până la utilizatorii finali OEM.
Volumul de conținut tehnologic – atât în ceea ce privește hardware-ul, cât și software-ul – crește exponențial în cele mai recente vehicule de astăzi. Vor fi oferite noi servicii care, până acum, nu erau disponibile pentru pasageri. Alianța Sony-Honda este un exemplu al tipului de parteneriat neașteptat până acum, care va determina o implicare mult mai mare a companiilor de tehnologie de consum și de internet în vehiculele obișnuite.
Expansiunea producătorilor chinezi de echipamente originale pe piețele mature, în special prin utilizarea BEV-urilor o, va deveni probabil o caracteristică tot mai prezentă în viitorul apropiat. Cu toate acestea, începerea de la zero pe orice piață de vehicule este extrem de dificilă și implică un risc ridicat de execuție. O modalitate potențială de atenuare a acestor riscuri este asocierea cu companii consacrate, de exemplu prin intermediul unor rețele de distribuție independente sau chiar cu sprijinul direct al producătorilor de echipamente originale.
Implementarea rețelelor 5G va sprijini conectivitatea sporită a vehiculelor în următorii ani, iar îmbunătățirile suplimentare ale performanței vor fi probabil resimțite în mod progresiv în 2023. În timp ce conectivitatea 4G/LTE susține o parte din cerințele tot mai mari ale sistemelor conectate, ipoteza acoperirii 5G este, în grade diferite, integrată în noile proiecte de vehicule. În SUA, de exemplu, o serie de producători de echipamente originale și furnizori de telecomunicații au semnat acorduri pentru a oferi conectivitate 5G completă – în vehiculele din anul 2024, care vor începe să fie comercializate în a doua parte a anului 2023 – cu o creștere concomitentă a capacităților conectate.
Planurile de a oferi noi servicii care se bazează pe rate de transfer de date mai mari și mai stabile au prins deja contur și sunt în curs de implementare. Vor fi oferite servicii de streaming de mai bună calitate, alături de potențialul pentru jocuri în mașină, deși acest lucru ar putea dura câțiva ani înainte de a deveni mai răspândit.
În timp ce Tesla a deschis calea în domeniul automobilelor în ceea ce privește actualizările OTA (over-the-air) pentru o serie de sisteme ale vehiculelor, modelele mai noi ale altor producători de echipamente originale suportă deja actualizări semnificative ale sistemelor de operare primare și ale altor componente auxiliare. Oferta prezentată de producătorii de echipamente originale și de partenerii lor furnizori este că vehiculul dumneavoastră se va îmbunătăți în timp, deoarece îmbunătățirile în materie de performanță sunt livrate direct în vehicul. Lățimea mare de bandă și latența redusă din 5G vor sprijini astfel de îmbunătățiri și vor reduce la minimum atât timpul necesar pentru transferul actualizărilor mari, cât și riscul ca vehiculele să fie „blocate” de actualizări incomplete care au eșuat din cauza dezavantajelor sistemelor 4G/LTE (în comparație cu 5G).
articol preluat din https://www.just-auto.com/
Abonează-te la newsletter-ul nostru și rămâi la curent cu cele mai recente articole scrise de echipa masinicorecte.ro.
Nu suntem cameramani profesionisti, dar am facut cel mai tare canal auto romanesc de pe youtube. Nu suntem jurnalisti auto, dar am creat cea mai mare platforma online de review-uri auto din Romania. Onestitatea fata de cei care ne privesc. Acesta este secretul. Va multumim!